Mountainbiken bij Geestmerambacht (8 km)

MTB Route Geestmerambacht (Langedijk/ Alkmaar Noord): 8 km

De route begint op de parkeerplaats, in een hoek duik je het bos in. Het pad kronkelt door de bosjes en bomen, de snelheid ligt niet hoog maar doordat het pad smal is en lekker kronkelt heb je toch het gevoel dat je flink snelheid maakt. De hairpins zijn venijnig.

Opeens duik je even de bossen uit en vang je rechts een glimp op van “Het Meer”. Veel tijd om te genieten van dit uitzicht heb je niet want na 10 meter duik je gelijk weer de bossen in alwaar het weer lekker draait en keert. Vervolgens sta je aan de voet van een kunstmatige heuvel, het pad word geaccentueerd door een aantal boomstammen en kronkelt rechtsom de heuvel naar boven. Het is de bedoeling dat je links vlak langs de boomstammen omhoog fietst. Boven gekomen geniet je van een prachtig uitzicht over “Het Meer”. Na een klim volgt onvermijdelijk een afdaling, een lange snelle afdaling kruist beneden en voetpad en vervolgens het fietspad, opletten dus!

Gelijk duik je weer het bos in en al snel ga je scherp linksaf door een haakse bocht. Je staat nagenoeg stil en dat is ook de bedoeling aangezien je hier een druk fietspad moet oversteken.

De onderbreking is van korte duur en wordt beloond met het mooiste gedeelte van het parcours, de bomen zijn hier wat forser en veelal begroeid met fluweelzachte mos, een prachtig gezicht. Ook is het terrein hier wat geaccidenteerder, je behendigheid wordt hier op de proef gesteld aangezien de bodem spekglad is. Af en toe wordt de singletrack onderbroken door een open vlakte met bizar gevormde bomen, een prettige afwisseling. De route blijft heerlijk slingeren en gaat op en af over een flauwe heuvel. In de “lagere” gedeeltes is het nu echt vettig en elk bochtje is oppassen geblazen. Het mooiste gedeelte van de route is tot het laatst bewaard, de steilste afdaling van Noord Holland!

De route eindigt bij de ingang van het gebied, als je linksaf de weg volgt kom je vanzelf weer bij de parkeerplaats uit.

• De route is gemarkeerd met houten palen met daarop in het geel op een blauwe achtergrond het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).
  • Omgeving: Het Geestmerambacht is een recreatiegebied nabij Koedijk & Langedijk. De recreatieplas is een oude zandafgraving, het zand wat er uit kwam werd gebruikt om polders bouwrijp te maken. Het gebied is razend populair bij veel recreanten.
  • Startlocatie: Je kunt de route starten bij.
  • Parkeerplaats in de noordoost hoek van Recreatiegebied het Geestmerambacht, Klaregroetweg in Langedijk.